wtorek, 14 stycznia 2014

Przepuklina kresy białej & Rozstęp mięśni prostych brzucha

Mięśnie proste brzucha to dwa duże, biegnące pionowo, symetrycznie po obu stronach linii środkowej ciała mięśnie, połączone ze sobą kresą białą (linea alba)- silnym pasmem tkanki łącznej, rozpiętym, podobnie jak i same mięśnie pomiędzy dolnym końcem mostka, a spojeniem łonowym.
Kresa biala
 
 
Podczas ciąży, powiększający się brzuch powoduje rozciąganie się tych struktur w czym pomagają hormony ciążowe relaksyna i elastyna rozluźniające tkankę łączną. Często, zwłaszcza w drugiej połowie ciąży, wskutek tego rozciągania dochodzi do rozstępu mięśni prostych brzucha (diastasis recti), które jest niczym innym niż rozejściem się obu mięśni na boki w obrębie kresy białej. Choć teoria mówi, że do rozejścia mięśni prostych dochodzi w przypadku ich osłabienia, jest to również częsta przypadłość kobiet mających bardzo silne, a przez to i mało elastyczne mięśnie brzucha. Mięśnie takie zamiast sie rozciągać rozsuwają się po prostu na boki.
 
 
 
Większość pań nie zdaje sobie sprawy z istnienia problemu, bo reguły rozejście zamyka się samoistnie w ciągu kilku tygodni po porodzie. Zdaża się jednak, że nie dochodzi do powrotu mięśni do pierwotnego położenia i pozostaje pomiędzy nimi wyczuwalny rozstęp.
 
Prawidłowe napięcie mięśni brzucha zapewnia właściwą postawę ciała, oraz zapobiega zwiększonemu naciskowi na dno miednicy poprzez utrzymanie narządów wewnętrznych w odpowiednim położeniu. Osłabienie i rozsunięcie się tych mięśni upośledza ich funkcję i choć z reguły nie powoduje dolegliwości bólowych w obrębie samego rozejścia, może prowadzić do pogłębienia lordozy lędźwiowej, a w konsekwencji bólów krzyża. Dla wielu osób stanowi też problem natury estetycznej.
 
Samo rozejście się mięśnie nie jest jednak niebezpieczne. Niestety zdarza się czasami, że dochodzi do powstania w obszarze kresy białej przepukliny czyli przemieszczenia się zawartości jamy brzusznej poza jej obręb. W miejscu osłabionej wytrzymałości mogą wytworzyć się w kresie białej wrota przepukliny- szczelina przez którą uwypukla się worek przepuklinowy wraz z zawartością. Powikłania przepukliny mogą nie tylko dawać objawy bólowe, ale w skrajnych przypadkach mogą być niebezpieczne.

Te zdjęcia już pewnie widzieliście, bo są najczęściej spotykanymi zdjęciami pokazującymi rozstęp mięśni brzucha, który wymaga leczenia operacyjnego:

 
 
 
Niestety w przypadku przepukliny ćwiczenia nie doprowadzą do jej cofnięcia i jedynym sposobem jej usunięcia jest operacja. Zalecenia noszenia pasa przepuklinowego i prowadzenie oszczędzającego trybu życia, są dla młodych i aktywnych osób z reguły nie do przyjęcia.
 
W przypadku rozejścia mięśni natomiast, prawidłowo dobrane ćwiczenia przynoszą dobre rezultaty. Warunkiem jest systematyczność i cierpliwość, gdyż na zadowalające efekty trzeba czekać od kilku miesięcy do nawet roku.
 
Ćwiczenia
 
W pierwszym okresie zaleca się ograniczenie wszelkich czynności angażujących tłocznię brzuszną np. podnoszenie ciężkich przedmiotów oraz wyrobienie sobie nawyku wstawania z łóżka przez leżenie bokiem. Nie należy unikać aktywności fizycznej, trzeba jednak znacząco zmodyfikować ćwiczenia. Trzeba się również bardzo uważnie obserwować. Uwypuklanie brzucha w miejscu rozstępu podczas jakichkolwiek czynności, oznacza, trzeba jej unikać, gdzyż mięśnie są prawdopodobnie jeszcze zbyt słabe.
Oto kilka ogólnych wskazówek dotyczących każdego rodzaju aktywności ruchowej:
  • Należy wyeliminować wszystkie wersje popularnych „brzuszków”, po które niestety w pierwszej kolejności sięgają panie chcące szybko wrócić do formy sprzed ciąży. Unikać należy również navasany czy unoszenia prostych nóg. Ćwiczenia te, angażując zewnętrzne mięśnie brzucha, zbyt słabe by przeciwstawić się ciśnieniu śródbrzusznemu mogą jedynie pogorszyć sytuację.
  • Niewskazane są pozycje rozciągające i tak osłabione już struktury, czyli wszystkie wygięcia w tył.
  • Należy też unikać mocnych skrętów i skłonów bocznych. Pozycje te angażują mięśnie skośne brzucha, które poprzez powięzie łączą się z mięśniami prostymi, a ich przyczepem końcowym jest kresa biała, ich skurcz może więc powodować powiększanie się rozejścia.
  • Głównym celem ćwiczeń jest wzmacnianie bardzo ważnego, a często zaniedbywanego mięśnia poprzecznego brzucha i współpracujących z nim mięśni dna miednicy, oraz wyrobienie nawyku świadomej pracy tych mięśni przy każdej aktywności.
Większość ćwiczeń na początkowym etapie walki z rozejściem mięśni prostych wykonuje się w leżeniu na plecach z nogami ugiętymi oraz stopami na podłodze. Ich celem jest wzmocnienie i nauka świadomego angażowania mięśnia poprzecznego i mięśni dna miednicy. Przykładem mogą być niewielkie ruchy miednicy czy kończyn skordynowane z oddechem i z utrzymaniem napięcia tych mięśni.
 
Gdy wielkość rozstępu zmniejszy się do ok. 2 cm, można ostrożnie wprowadzać odpowiednie ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha. Jednak również wtedy należy uważnie obserwować swoje ciało. Ponowne powiększenie się rozstępu, oznacza, że mięśnie nie są jeszcze gotowe i należy cofnąć się do wcześniej wykonywanych ćwiczeń.
 
Kilka filmików, z których ja korzystałam przed i po urodzeniu młodszego.
 
 
 
 
A tutaj możecie obejrzeć jak sprawdzić występowanie u siebie diastasis recti :)
 
 
Źródło:„Postępowanie fizjoterapeutyczne w przypadku rozstępu mięśni prostych brzucha u kobiet w ciąży i po porodzie” Agnieszka Opala-Berdzik, Stanisław Dąbrowski
 
 

18 komentarzy:

  1. Ochyda. Urodzilam 2 dzieci i w zyciu o tym nie słyszałam. Dobrze wiedzieć, że coś takiego istnieje, ale skoro wyglądam normalnie to chyba nie mam co się martwić :O)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dowiedziałam się wczoraj od czego ja to mam. Jestem niską szczupła osoba przy wzroście 154 cm moja waga zawsze wynosiła 48 kg, byłam dwa razy w ciąży, i z każdą ciążą miałam bardzo duży brzuch, i to cała historia gdybym była większa wagą nie miałabym tego problemu.

      Usuń
    2. Ja jestem wysoką (170cm) brunetką z dwójką dzieci i też dowiedziałam się kilka godzin temu, że mam przepuklinę i muszę zgłosić się na operację. Nigdy się tego nie spodziewałam - nic mnie nie boli i wydawało mi się,ze wyglądam normalnie. Też miałam ogromny brzuch w każdej ciąży i to z każdą większy. Dlatego nie wiem, czy wzrost tak bardzo się to liczy...

      Usuń
  2. Jestem w 6 miesiącu ciąży. Myślisz, że mogę ćwiczyć żeby zapobiec rozstępowi? I co ćwiczyć?

    OdpowiedzUsuń
  3. Również pisałam o tym na swoim blogu, wielu ginekologów nie zwraca na to uwagi niestety.
    U mnie ta przerwa była dosyć spora, nie wiedziałam,że w ogole istnieje coś takiego, robiłam zwykle brzuszki u mnie wada się cofneła..na szczęście mimo,ze nie zalecane są zwykle brzuszki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dowiedziałam się o tym bedac w ciąży, ale tez nie od lekarza, a z forum sfd ;) dla lekarzy priorytetem jest zdrowy dzidziuś i zdrowa mama, ale już o wygląd mamy po porodzie nikt nie dba. Mało tego opinie lekarzy są skrajne jeżeli chodzi o same ćwiczenia w ciąży! Jedni pozwalają do końca a inni zabraniają od początku :)

      Usuń
    2. w pierwszej ciąży ruch nie był u mnie wskazany ze wzgędu na zagrożoną ciążę, ale wiem,że jak zajdę w drugą i nie będzie zagrożenia to będe dbać o formę :)
      chociaż jestem już trochę podłamana faktem,ze 3 lata temu urodziłam a brzuch dalej jest luźny i falujący

      Usuń
    3. No co Ty :) postep u Ciebie jest olbrzymi :) mi tez zabroniono cwiczyc w drugiej polowie ciąży nad czym bardzo ubolewałam, ale wszystko jest do nadrobienia :) naprawdę gratuluje efektow, bo nie każdemu się chce :)

      Usuń
    4. Postęp jest nie zaprzeczę :) ale dlaczego brzuch jest taki luźny i falisty? nie mówiąc o tym,że jak siadam to siada ze mną cała jego spora część :)
      Jakieś sprawdzone treningi na brzuch masz?

      Usuń
    5. Zaraz wrzuce playliste, która testuje - codziennie inne cwiczenie :) ALE jeżeli masz nadmiar skory na brzuchu, to ćwiczenia na miesnie brzucha nie przyniosą dużych rezultatow - ja bym najbardziej skupila się na diecie i na aerobach (skakanka, rowerek, bieganie :) i masowala brzuch uzywajac jakiegoś dobrego kremu nawilzajacego, żeby uelastycznić i napiac skore :) Ja u siebie widze, ze wystarczy kilka dni jedzenia słodyczy, które sa moim slabym punktem i od razu brzuch jest luzny, tkanka tluszczowa wieksza itd. itp. Milego dnia!

      Usuń
    6. smaruje, peelinguje, pieszcze ten mój brzuch ale jędrnośc jego nie jest taka jak wcześniej.
      Do tej pory w ogole nie wykonywałam ćwiczeń na brzuch, ale nie zaszkodzi wrzucić pare treningów w tygodniu w plan.
      na szczęscie ze słodyczami nie mam problemu :)
      pozdrówka!

      Usuń
  4. dzien dobry nie wyswietlaja mi sie filmiki moglabym prosić adresy - linki do nich dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wrzucam linki:

      https://www.youtube.com/watch?v=GXnvfMzeuEU
      https://www.youtube.com/watch?v=Ys7mb_PPuqA
      https://www.youtube.com/watch?v=u2FW0UhNAas

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Po pierwszej ciąży miałam rozstęp kresy, sama o tym nie wiedziałam. Przez przypadek zauważyłam rów mariański na moim brzuchu, poczytałam w internecie ale bez szaleństw, oczywiście nie pomogło. Przy drugiej ciąży w połogu przychodziła do mnie fizjoterapeutka, po czterech miesiącach ćwiczeń (najpierw 4x dziennie potem stopniowo coraz mniej) pani stwierdziła, że więcej nie da się już nic zrobić i zostałam na 1 cm. teraz po roku mam 2 cm. Rano brzuszek mam ok ale w ciągu dnia jedząc, jedząc, jedząc brzuszyszko rośnie, rośnie, rośnie... i w autobusie ustępują mi miejsca... Chcę wrócić do ćwiczeń. Zdaję sobie sprawę, że tamte ćwiczenia już nie bardzo się nadają. Możesz coś polecić? Sama siedzę z maluchem więc dobrze, żebym mogła je robić z nim albo przy nim (rowerek odpada a szkoda) mogę skakać na skakance? na osiedlu jest podwórkowa siłownia, z których sprzętów mogę korzystać?

    OdpowiedzUsuń
  7. Wsystkie te opinie,zalecenia i rady dotyczą Pań.Ponieważ jestem mężczyzną i przeszedłem operację usunięcia tętniaka aorty brzusznej lekarze rozcięli mnie następująco: od powyżej pępka 10 cm,aż do spojenia łonowego.Oczywiście musieli naruszyć kresę białą,gdyż musieli się do niego dostać.Dzisiaj 2 m-ce od zabiegu przy wstawaniu przodem uwypukla się mocno żołądek.badanie USG potwierdziło rozstęp kresy białej.Może moje pisanie przeczyta lekarz i podpowie mi co mam robić,a co nie mam robić i czy da to się leczyć?
    Ponieważ jestem przy głosie,chciałbym wszystkich panów po piędziesiątce namówić do badania USG jamy brzusznej w celu dniagnozy tętniaka aorty brzusznej.Z badań wynika,że na 10 mężczyzn,9 ma tętniaka aorty.Tylko jedna kobieta.Dlaczego jest to tak ważne.Tętniak aorty rośnie bezobjawowo i może urosnąć do 6 cm.Większego nie stwierdzono,gdyż pacjenci,którzy takowy mieli już nie żyją.Tętniak nagle pęka,a cała krew wlewa się do otrzewnej.Nie ma ratunku.Dlatego przy okazji apeluję do panów mających tętniaka od 4 - 5 cm o zbieranie na operację.
    Przy okazji współczuję wszystkim Paniom,które przechodziły zabieg cesarskiego cięcia.Teraz gdy mnie rozcięto brzuch wiem,że to później strasznie boli.

    OdpowiedzUsuń
  8. bardzo ważne są ćwiczenia przed w czasie i po ciąży. Po ciąży ważne jest aby maksymalnie do 6 mc po zacząć ćwiczyć dno miednicy i m poprzeczny brzucha,alby narządy rodne nie obniżyły swojego położenia oraz żeby rozstęp mm powrócił z przed ciąży. Warto poszukać fizjoterapeuty,który ćwiczy z kobietami w ciąży. Łatwiej będzie urodzić wiedząc które mięśnie należy rozluźnić ;]

    OdpowiedzUsuń
  9. Większość kobiet po ciąży mierzy się z tym problemem… U mnie też występował, ale wybrałam się do fizjoterapeuty. Gabinet Fizjospot poleciła mi znajoma. Pomyślałam sobie – czemu nie, warto spróbować. Poszłam i p. Aleksandra bardzo mi pomogła :)

    OdpowiedzUsuń